maanantai 10. marraskuuta 2014

#20 Heikkoudet VS vahvuudet

Moikka!

En tykkää yhtään itseni kehumisesta tai sanomisesta, että olen hyvä jossain. Kyllä se on mukava kun muut huomaa olevansa jossain hyviä, mutta itseltä se ei meinaa oikein luonnistua. En tykkää edes aloittaa keskustelua asiasta, jonka tiedän osaavani. Onko muilla samaa ongelmaa?

Nyt kuitenkin otan itseäni niskasta kiinni ja kirjoitan tähän asoita joissa olen omasta mielestäni hyvä. Vastapainoksi kuitenkin huonoja puolia. Nyt ollaan siis mun mukavuusalueen ulkopuolella.
        Keksin idean tähän postaukseen ollessani taluttamassa maanantaina. Tunnilla mentiin pääty-ympyrää ja ajattelin samalla, että tää on yks niistä asioista joita mä osaan. Nimittäin pääty-ympyrän ratsastus. Sitten aloin miettimään kaikkea yleistä ratsastuksesta jota en osaa, tai asioista jotka on mulle vaikeita.

  • Pääty-ympyrä. Olen sisäistänyt aika hyvin pääty-ympyrän muodon, eikä se tuota ongelmaa.
  • Hevosen hidastaminen. Saattaa kuulostaa vähän hassulta ja mitättömältä, mutta saan yleensä reippaat hevoset hallintaan ilman suurempia ongelmia.
  • Hyvä tasapaino. En putoa kovin helposti. En oo varma kuuluuko tämä tähän postaukseen, mutta laitompa nyt kuitenkin. Totta kai silti putoan joskus, mutta yleensä en vaikka hevonen lähtisi sivulaukkaa tai pukittaisi. Ehkä ratsastuskouluhevoset ei vaan tee mitään mistä putoaisi.
  • Laukassa keventäminen. Pari kertaa olen tunnilla laukassa keventänyt ja mulle tosi helppoa. Muut eivät meinanneet millään löytää rytmiä, mutta ei mun mielestä ollut vaikeaa.
  • Hyvät kisahermot. En jännitä yleensä ollenkaan ja muistan radat. Viime kisoissa edellisenä iltana seitsemän aikaan en osannut vielä kumpaakaan rataa... Hups!


  • Käsien paikka. Oikeassa kierroksessa meinaa käsi seilata kaulan väärälle puolelle ja kun yritän korjata asiaa, heppa kääntyykin liikaa. Tämä saattaa johtua osittain siitä, että ohjien päät kääntyvät aina vasemmalle puolelle, joka saattaa vetää kättä sinne päin. Jos hepalla on pitkät ohjat, pidän yleensä ohjien keskikohtaa satulahuovan päällä edessäni, niin, että ohjia menee molemmille puolille. Hankala selittää! :D
  • Laiskan hevosen liikkumaan saaminen. Vastakohta vahvuuksiin. Jotenkin aina laiska hevosen pysyy mulla koko tunnin laiskana ja aina se pyytäminen unohtuu ja sitten madellaan eteenpäin ja opettaja saa repiä hiuksia päästä. Nykyään kuitenkin vähän paremmin muista pyytää hevosta eteen kun olen mennyt paljon Fabella, joka on vähän hitaanpuoleinen.
  • Keyvt- ja esteistunta. Tasapaino-ongelmia kenties. Kauhean hankalaa käynnissä tai laukassa. normaaleille jalustimilla pysyä kevyessä istunnassa. Ravissa se on vähän helpompaa ja pitkillä tai ylilyhyillä jalustimillä helppoa. Jotenkin ritiriitaista sille, että mulla on yleensä aika hyvä tasapaino. Esteistunnassa vähän sama juttu ja en oikein ole kunnolla sisäistänyt sen ideaa.  
  • Jalustimet laukassa. Laukassa paino ei meinaa pysyä jalustimilla ja jalustimet vaan kilisee jalassa. Sama kun niitä ei olisi ollenkaan.
~jossu

Missä te olette hyviä?

2 kommenttia:

  1. Mitä tarkoitat laukassa keventämisellä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Laukassahan voi keventää istumalla joka toisen askeleen alas ja joka toisen seisomalla jalustimien varassa. Yleensä laukassa evennetään esimerkiksi kunniakierroksella estekisoissa.

      Poista